PWH Haaltert VZW
Dienstencheque-Onderneming | Strijk- & Huishoudhulp
Ondernemingsnummer: BE0 457 279 477
Erkenningsnummer Dienstencheques: 01539
Hoogstraat 10, 9450 Haaltert
Tel: 053 42 65 45 | Mail: Info@PWHaaltert.be
verder het dienstenbedrijf genaamd.
Artikel 1 – Algemene bepalingen
Deze overeenkomst wordt afgesloten in het kader van het gebruik van dienstencheques als betaalmiddel door de gebruiker voor het leveren van thuishulp van huishoudelijke aard door het dienstenbedrijf1.
Het dienstenbedrijf biedt volgende diensten aan :
- schoonmaken van de woning en de ramen
- wassen en strijken
- kleine occasionele naaiwerken
- bereiden van maaltijden
- boodschappen doen
enkel ten huize van de gebruiker.
De coördinator van het dienstenbedrijf is Koen Biesemans, bereikbaar op telefoonnummer 0468 11 87 04 of Koen.B@pwhaaltert.be tijdens de openingsuren van het kantoor nl.:
MA-VR 08:30 – 12:30 of na afspraak.
De werknemers mogen geen bloed- of aanverwant tot in de tweede graad zijn van de gebruiker, of een lid van het gezin van de gebruiker, noch dezelfde verblijfplaats hebben als de gebruiker. De gebruiker meldt aan de Coördinatore van het dienstenbedrijf of één van deze situaties zich voordoet bij de voorgestelde kandidaat.
De gebruiker is ertoe gehouden als een zorgvuldig persoon te zorgen dat het werk wordt verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.
Artikel 2 – Werkuren en prestaties
De gebruiker doet een beroep op thuishulp in zijn huis gedurende:
(minstens 4 u per prestatie)
- 4 u
O 8 u nl. 4 u + 4 u
O Andere:
Ik wens beroep te doen op het dienstenbedrijf :
- 1 x per week
- 1 x per 14 dagen
- Andere:
Ik wens volgende huishoudelijke taken te laten uitvoeren2 :
- Schoonmaken van de woning en de ramen
- Wassen en strijken
O Kleine occasionele naaiwerken
O Bereiden van maaltijden
O Boodschappen doen
Het definitieve werkschema wordt opgesteld door het dienstenbedrijf in overleg met gebruiker en werknemer.
De dienstenonderneming bemiddelt en beslist welke werknemer bij welke gebruiker wordt tewerkgesteld.
De gebruiker moet zorgen dat de opgelegde taken geen zodanige werkdruk veroorzaken dat zij nefaste gevolgen hebben voor de veiligheid en gezondheid van de werknemer.
Een eerste contact tussen gebruiker en werknemer kan plaatsvinden vooraf, bijvoorbeeld ’s avonds. Deze tijd wordt dan gecompenseerd bij de 1e werkdag. De werknemer zal dan één uur minder werken. Het voorafgaandelijke contact wordt meegeteld als werktijd en wordt na de eerste poets- of strijkbeurt door de gebruiker betaald. Er wordt hiervoor 1 uur voorzien.
De gebruiker kan ook kiezen om de eerste poets- of strijkbeurt thuis te zijn. Dan is er geen voorafgaandelijk contact nodig en bijgevolg ook geen compensatie.
Artikel 3 – Ter beschikking stellen van materiaal
Voor de thuishulp geleverd in het huis van de gebruiker, stelt de gebruiker de materialen en producten ter beschikking die voor de uitoefening van de activiteit noodzakelijk zijn: De materialen zijn in goede staat !
De gebruiker is ertoe gehouden als een normaal zorgvuldig persoon te zorgen dat het werk kan worden verricht in behoorlijke omstandigheden met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid van de werknemer.
De gebruiker waarborgt de goede staat en werking van de door hem ter beschikking gestelde hulpmiddelen en materialen en overloopt samen met de werknemer, vooraleer deze zijn activiteiten begint, de eventuele gevaren ervan. Het is strikt verboden om de werknemer oplosmiddelen of niet geëtiketteerde producten te laten gebruiken.
Bij niet naleving zal de hulp stopgezet worden.
Artikel 4 – Betalingen
De gebruiker betaalt onmiddellijk bij uitvoering van de diensten met door hem ondertekende en gedateerde dienstencheques aan de werknemer van het dienstenbedrijf. Er wordt één dienstencheque betaald per begonnen uur. De betaling kan uitsluitend door middel van dienstencheques.
Bij afwezigheid van de gebruiker moeten de dienstencheques ondertekend en gedateerd klaarliggen.
Indien de cheques niet vooraf afgegeven worden of klaarliggen, moet de werknemer de werkplaats verlaten en is de gebruiker verplicht de niet gepresteerde uren alsnog te betalen.
Cheques kunnen vooraf worden bezorgd aan de dienstenonderneming op volgende adres:
PWH Haaltert VZW
Hoogstraat 10, 9450 Haaltert
Een dienstencheque kan enkel gebruikt worden voor het vergoeden van gepresteerde arbeidstijd. Alle andere kosten (vervoer, administratiekosten, etc…) kunnen niet met een dienstencheque betaald worden. Daarom zal het dienstenbedrijf twee maal per jaar (einde juni en einde december) een factuur opstellen met daarin de verrekening van de bijkomende kosten dewelke uit volgende elementen kunnen bestaan:
- Administratieve Kosten: Per effectief gepresteerd uur van de Huishoudhulp zal er automatisch een bijkomende administratieve kost van 0.40 euro worden gefactureerd.
- Kilometervergoeding: Per KM dewelke de werknemer in uw opdracht dient af te leggen tijdens de voorzien arbeidstijd zullen volgende tarieven worden doorgerekend:
- Openbaar vervoer: 100% van de werkelijke vervoerskosten.
- Privé-vervoer: € 0,2156 per km.
c. Fiets: € 0,23 per kilometer.
Het dienstenbedrijf vraagt uitdrukkelijk aan de gebruiker om tijdig nieuwe cheques te bestellen indien zijn/haar voorraad bijna uitgeput is. Bij niet-tijdige betaling zal het dienstenbedrijf de totale waarde van de cheque (dit is de terugbetaalwaarde aan de dienstenonderneming op dat ogenblik) terugvorderen van de gebruiker.
Bij niet betalen van geleverde prestaties zal de hulp stopgezet worden.
Artikel 5 – Activiteiten
In geen geval mag de werknemer van het dienstenbedrijf andere activiteiten uitvoeren dan huishoudelijk werk.
Activiteiten als kinderoppas, verzorging van dieren en onderhoud van hun behuizing, onderhoud van gemeenschappelijke traphallen, alsook van beroepslokalen zoals fabrieksgebouwen, winkels, dokters- en tandartspraktijken, bureauruimtes, … zijn verboden.
De gebruiker mag ook geen gevaarlijke, ongezonde of onaangepaste taken (zoals bijvoorbeeld buiten poetsen bij regen, sneeuw en koude weersomstandigheden of bij te hoge temperaturen) laten uitvoeren.
Artikel 6 – Hygiëne en Veiligheid op de werkplek
Het dienstenbedrijf is als werkgever in het kader van de Dienstencheques verantwoordelijk voor de naleving van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, en zijn uitvoeringsbesluiten.
- De werknemer van het dienstenbedrijf moet in hygiënische omstandigheden kunnen werken. Bij herhaaldelijke onhygiënische situaties kan de hulp worden stopgezet. De gebruiker geeft de nodige inlichtingen voor het vrijwaren van de gezonde en hygiënische werkomgeving, bijvoorbeeld aanwezigheid van huisdieren in de woning, enz.
- De gebruiker verbindt zich ertoe de werknemer gebruik te laten maken van zijn sanitaire voorzieningen (toilet, lavabo,…)
- De gebruiker zal zich onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk3.
- In geval van besmettelijke ziektes, moet de gebruiker – op voorhand - de Coördinator van het dienstenbedrijf verwittigen.
- De werknemer en de gebruiker dienen onmiddellijk het dienstenbedrijf te
verwittigen in geval van arbeidsongeval of aangebrachte materiële schade. - De werknemer van het dienstenbedrijf dient steeds in veilige omstandigheden te worden tewerkgesteld. De materialen moeten aangepast zijn aan het werk. Ladders, elektrische apparaten, leidingen en onderhoudsmateriaal moeten in goede staat verkeren en aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen.
- In geval van onveilige situaties kan de werknemer van het dienstenbedrijf de gebruiker vragen sommige problemen te verhelpen (bijvb. loszittend stopcontact, stekker waarvan de bedrading bloot is, …). Bij aanhoudende veiligheidsproblemen (max. 2 opeenvolgende weken) kan de hulp worden stopgezet.
- In geval van onmiddellijk gevaar mag de werknemer de arbeidsplaats verlaten.
- De gebruiker garandeert dat er steeds een verbanddoos op een bereikbare plaats beschikbaar is voor de werknemer.
- De maximale werkhoogte is 2 meter; zware meubels en grote tapijten worden slechts met hulp van anderen verplaatst, vanaf de eerste verdieping worden enkel opendraaiende delen van de ramen gepoetst.
- De Coördinator van het dienstenbedrijf en/of de arbeidsgeneesheer kunnen een huisbezoek uitvoeren.
Artikel 7 – Algemene afspraken
- De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet bellen tijdens de werkuren, tenzij noodzakelijk voor de dienst. Hiervoor mag gebruik worden gemaakt van het telefoontoestel van de gebruiker. In uitzonderlijke gevallen kan de werknemer van het dienstenbedrijf de toestemming krijgen om te bellen.
- De werknemer van het dienstenbedrijf mag geen geschenken, giften of erfenissen aanvaarden. De gebruiker mag deze ook niet aanbieden.
- De werknemer van het dienstenbedrijf bewaart de huissleutel van de gebruiker enkel wanneer de gebruiker daartoe de schriftelijke toelating geeft en de Coördinator van het dienstenbedrijf heeft verwittigd.
- De werknemer van het dienstenbedrijf staat onder het hiërarchisch gezag van het dienstenbedrijf. Bij problemen contacteert de gebruiker het dienstenbedrijf binnen de 48 uren, die de klacht zal onderzoeken.
- De werknemer van het dienstenbedrijf mag niet roken tijdens het werk.
- De werknemer heeft tijdens een prestatie van 4 uur recht op een betaalde pauze van 10 minuten.
Artikel 8 – Non- discriminatie
Het Dienstenbedrijf biedt de klant een kwaliteitsdienstverlening aan, die het respect voor de menswaardigheid, de persoonlijke levenssfeer, de ideologische, filosofische of godsdienstige overtuigingen, het klachtenrecht, de informatie aan en de inspraak van de gebruiker waarborgt, en die rekening houdt met de sociale leefsituatie van de gebruiker.
Ten opzichte van de gebruikers en de werknemers wordt geen onderscheid gemaakt op grond van geslacht, etnische afkomst, handicap, seksuele geaardheid, filosofische of godsdienstige overtuiging en leeftijd bij het aanbieden en het toegankelijk stellen van de dienstverlening4.
Artikel 9 – Afwezigheid werknemer van het dienstenbedrijf
Het dienstenbedrijf streeft een kwalitatieve uitvoering na, door competente medewerkers op het afgesproken schema. Het dienstenbedrijf brengt minstens 5 dagen vooraf de gebruiker op de hoogte van eventuele wijzigingen in het werkschema.
Bij een onvoorziene omstandigheid ( bv.: ziekteverlof, verlof wegens overmacht of omstandigheidsverlof van de werknemer van het dienstenbedrijf, …) wordt de gebruiker zo snel mogelijk verwittigd door het dienstenbedrijf.
Vervanging van de vaste poetshulp bij haar afwezigheid kan niet worden gegarandeerd. Indien er toch vervanging voorzien wordt, kunnen zich wijzigingen voordoen in werkuren en / of datum.
Indien de voorziene werkdag valt op een feestdag, dan zal er niet worden gewerkt.
Indien de werknemer te laat of niet verschijnt bij de gebruiker, verwittigt de gebruiker onmiddellijk de Coördinator van het dienstenbedrijf.
Artikel 10 – Afwezigheid gebruiker
Alle afwezigheden worden gemeld aan de Coördinator van het dienstenbedrijf
(dus niet aan de poetshulp!):
- Situaties die noodgedwongen bijsturing vragen aan het werkschema en korte vakantieperiodes (minder dan 1 week) worden ten minste 14 dagen vooraf gemeld aan het dienstenbedrijf (dus niet aan de poetshulp !).
- Indien de gebruiker meerdere weken na elkaar geen thuishulp wenst, wordt dit ten minste 1 maand op voorhand gemeld.
In totaal kan maximum 4 weken per jaar hulp afgezegd worden.
Indien de gebruiker zich niet houdt aan bovenvermelde termijnen dan wordt een schadevergoeding gevraagd van €50. Iedere situatie van overmacht kan op vraag van de klant beoordeeld worden door de raad van bestuur van PWH Haaltert vzw, afdeling dienstencheques. Iedere betwisting wordt beslecht door de raad van bestuur.
In geval de werknemer de voorziene taken niet kan uitvoeren ingevolge nalatigheid van de gebruiker, dient alsnog de voorziene arbeidstijd te worden vergoed.
De Coördinator van het dienstenbedrijf is Dhr. Koen Biesemans
0468 11 87 04 | Koen.B@PWHaaltert.be
Artikel 11 – Verlies en diefstal
De gebruiker dient steeds de nodige voorzichtigheid in acht te nemen wat betreft geld en waardevolle zaken.
Bij vermoeden van diefstal door de werknemer dient de gebruiker steeds de Coördinator van het dienstenbedrijf te verwittigen.
Bij diefstal door de werknemer dient de gebruiker onmiddellijk aangifte te doen bij de politiediensten om een Proces Verbaal te laten opmaken.
Eventuele klachten moet de gebruiker steeds melden binnen de 48 uren aan de Coördinator van het dienstenbedrijf die de zaak zal onderzoeken.
Hoewel de dienstenonderneming instaat voor een degelijke screening van de werknemers van de dienstenonderneming, is het niet aansprakelijk voor gebeurlijke gevallen van diefstal.
Artikel 12 – Verzekeringen
Het dienstenbedrijf staat, in het kader van de arbeidsongevallenverzekering, in voor wettelijk verschuldigde vergoedingen ingeval de werknemer van het dienstenbedrijf het slachtoffer zou zijn van een arbeidsongeval of van een ongeval op weg van en naar het werk.
Het dienstenbedrijf sluit een verzekering af voor schade toegebracht aan de gebruiker. In geval van schade dient de gebruiker de Coördinator van het dienstenbedrijf binnen de 48 uren op de hoogte te stellen. Er is geen tussenkomst, door het dienstenbedrijf noch door de werknemer voor het bedrag van de vrijstelling van de polis burgerlijke aansprakelijkheid (ten bedrage van 175€) onderschreven door het dienstenbedrijf.
Indien de schade hoger is dan de vooropgestelde franchise, zal het dienstenbedrijf aangifte doen bij de verzekeringsmaatschappij. De terugbetaling kan enkel gebeuren na aanvaarding door de verzekeringsmaatschappij.
Artikel 13 – Duur van de overeenkomst / opzeg
Deze overeenkomst wordt gesloten voor:
- Een bepaalde duur van ………/………/……… tot ………/………/………
- Onbepaalde duur op datum van 29/10/2021
Deze overeenkomst voor bepaalde duur is niet opzegbaar. De overeenkomst voor onbepaalde duur is steeds door beide partijen opzegbaar. Zowel de gebruiker als het dienstenbedrijf kunnen met een aangetekend schrijven waarbij een minimale opzeggingstermijn van twee maand (ingaand op de datum van de verzending van de aangetekende zending) wordt gerespecteerd, de overeenkomst opzeggen.
De overeenkomst wordt van rechtswege ontbonden indien de erkenning van het dienstenbedrijf in het kader van de dienstencheques wordt geschorst of ingetrokken;
Artikel 14 – Betwistingen
Voor betwistingen omtrent deze overeenkomst is de rechtbank van Dendermonde bevoegd.
Deze overeenkomst wordt gesloten in 2 exemplaren.
Elke partij erkent één exemplaar van deze overeenkomst te hebben ontvangen.
Namens het Dienstenbedrijf, PWH Haaltert VZW,
Voorzitter De Smet Peter
Secretaris Buyse Jan